
Lillafüredi Állami Erdei Vasút
Kategória: TURIZMUS ÉS VENDÉGLÁTÁSCím/hely: Miskolc
Weboldal: http://www.laev.hu/
Az eredetileg Szinvavölgyi Erdei Vasút néven ismert pályavonal tervezésének ötlete az első világháború 1917-es évében merült föl. 1918 februárjában Stern Zsigmond és Stern Imre fővárosi mérnököket bízták meg a tervezéssel. 1920. február 24-én engedélyezték hivatalosan az építést, amelyet Sternék a pálya nehézsége miatt nem vállaltak, ezért Modrovich Ferenc erdőmérnök kapta a megbízást. A pálya Miskolcról Lillafüred érintésével a Szinva völgyében vezetett, innen kapta az eredeti, korábbi nevet. 1920 decemberére a fővonalat hivatalosan is átadták, eredetileg a kisvonatot a kitermelt fa szállítására használták. Valójában a trianoni területelcsatolások miatt vált szükségessé a korábbi erdélyi és kárpátaljai fakitermelés pótlására a bükki termelés bekapcsolása. Az első fával megrakott szerelvény 1920. november 14-én érkezett a Fáskertbe. 1921-ben elkészült a 25 m magas és 64 m hosszú mélyvölgyi viadukt, amely megfelelt a terhelési próbán. A korlátolt személyforgalom megindulását is engedélyezték, az első személyszállító vonat 1923. augusztus 20-án indult el Miskolcról Lillafüredre. A parasznyai szárnyvonal 1923-ban készült el. A Palotaszálló megépítésével egy időben, 1927-ben a fővonalat a Fáskerttől a Szent Anna templomig meghosszabbították, Lillafüreden pedig állomás épült, alagúttal.
A LÁEV elnevezést 1929 májusától használják a Szinvavölgyi Erdei Vasút helyett. Ekkor az utaslétszám évente elérte a 300 ezer főt. 1933 júniusában megrendezték a Lillafüredi Írói Hetet – ekkor és itt született meg József Attila Óda című verse, a magyar költészet szerelmes verseinek gyöngyszeme. Feltehetően a költő is kipróbálhatta a kisvasút nyújtotta élményt. 1939-40 közt megépült a mahócai 4 km-es szakasz. A második világháború idején a miskolciak számára csak a LÁEV tudott tüzelőt szállítani. 1954 végén kapta a pálya az első dízelmozdonyt, ezt megelőzően csak gőzmozdonyok jártak a vonalon. A parasznyai vonalon a személyszállítás 1963-ban indult meg. 1972-ben megszűnt a gőzvontatás. A Szent Anna templom – Dorottya utca közti szakasz lebontására városfejlesztési okok miatt 1973-78 között került sor. 1978. október 1-jén a Dorottya utcába helyezik a város felőli végállomást. 1989-ben megszűnt a teherszállítás a Ládi szárnyvonalon, amelyet 1994-ben lebontottak. 2000 áprilisától a felújított gőzmozdony ismét munkába állt. 2003 novemberében született meg a Mikulásvonat ötletének megvalósítása. 2008-ban pályázati forrásból ökoturisztikai fejlesztésekre került sor. 2009-ben a kisvasút elnyerte az Észak-Magyarország Turizmusáért Nívódíjat. 2010. november 14-én elindult a világviszonylatban egyedülálló hibrid mozdony, a LÁEV 90. születésnapján.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Források:
Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV) - Válogatott bibliográfia a II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár állományából
Könyvek
- Korek Károly: Lillafüredi Állami Erdei Vasút / [kiad. a Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány]. – Miskolc : Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány, [s. a.]. – 14 p.
- Szilvási Éva – Kovách László: Mikor elindul a vonat... : kisvasutakkal Magyarországon. – [Budapest] : Top Card, [2011]. – 119 p.
- Thorday Zoltán: Kisvasutak Magyarországon / [közread. a] MÁV Vezérigazgatóság. – Budapest : Magyar Államvasutak, 1989. – 84 p.
- Tusnádi Csaba Károly: Magyarországi kisvasutak / szerk. Knausz Valéria. – 5. kiad. – Budapest : Pallas Stúdió, 2001. – [60] p. – (Pallas könyvek, ISSN 1219-8846)
Cikkek
- A 90 éves kisvasút ajándéka. – In: Észak-Magyarország, 66. évf. 265. sz. (2010. nov. 15.), 3. p.
"Több, mint százan várták, hogy elinduljon első útjára a kisvasút új, hibrid mozdonya. A hibrid mozdony igazi világújdonság, hazánkban nincs még egy ilyen, de keskeny nyomvonalon a világon is egyedülálló "
- Alapítvány a kisvasútért : civil összefogás a turisztikai nevezetességért. – In: MiNap, 1. évf. 15. sz. (2004. jún. 19.), 3. p.
- Cserép János (1950): Kisvasút: a várból a Bükkbe? / riporter NSZR. – In: Észak-Magyarország, 66. évf. 29. sz. (2010. febr. 4.), 5. p.
- Cserép János (1950): Lesz-e erdei vasút egészen Tardonáig? : aláírták a Lillafüredi Kisvasútért Alapítvány okiratát a hétvégén Andó-kúton / Major János. – In: Észak-Magyarország,60. évf. 138. sz. (2004. jún. 15.), 7. p.
- Dobrossy István (1946): Akkor és most... 132 r. / Juhász Ákos, Mocsári László fotói. – In: Miskolci Napló, [25]. – 1. (8.) évf. 27. (35.) sz. (2011. szept. 3.), 12. p. – A Lillafüredi Kisvasút
- Emlékhely Mártabányán : kisvasutak napja. – In: MiNap, 4. évf. 22. sz. (2007. jún. 1.), 1. p. Emlékhely kialakításával kapott új nevet a kisvasút diósgyőri megállója
- Jubilál a kisvasútunk. – In: Észak-Magyarország, 61. évf. 120. sz. (2005. máj. 25.), 1. p.
- Juhász-Léhi István (1972): Négy év után újra zakatolt. – In: Vasárnapi Észak,15. évf. 18. sz. (2012. máj. 6.), 1. p.
- Kolodzey Tamás (1956): Vadregényes tájakon zakatol a kisvonat. – In: Déli Hírlap, 35. évf. 221. sz. (2003. szept. 22.), p. 1., 3.
- Kovács Linda: Ökoturisztikai fejlesztések Lillafüreden. – In: Erdészeti Lapok, 146. évf. 5. sz. (2010. máj.), 154. p.
- Mátrai Imre: Házigazdák lesznek és 125. évfordulót ünnepelnek. – In: Észak-Magyarország, 70. [!69.] évf. 167. sz. (2013. júl. 19.), 5. p.
- Mátrai Imre: Már kijutott az alagútból a kisvonat / riporter Kolodzey Tamás. – In: Déli Hírlap, 35. évf. 220. sz. (2003. szept. 20.), 3. p.
- Parragh Péter: Bánatok és örömök. – In: Magyar Turista, 9. évf. 3. sz. (2011. márc.), p. 26-27. - A kisvasutakról szóló sorozat 3. részében Lillafüredről is
- Régi idők vonatozása a Bükkben. – In: Vasárnapi Észak, 16. évf. 15. sz. (2013. ápr. 21.), 1. p.
- Szántó Rita, N. (1976): 200 millióból fejlesztik a kisvasutat. – In: Észak-Magyarország, 66. évf. 46. sz. (2010. febr. 24.), 5. p.
- Szántó Rita, N. (1976): Fotótehervonat járt a lillafüredi kisvasúton. – In: Észak-Magyarország, 69. [!68.] évf. 55. (2012. márc. 5.), 5. p.